Thursday, November 12, 2009

WANITA YANG DIPILIH MENJADI NENEK MOYANG RAJA DAUD

Siapakah dia yang dipilih itu?...

Pada pandangan manusia mudah sekali memilih seseorang yang sedap dilihat atau kerana dia berbakat maka dia adalah oranng yang paling sesuai. Seringkali kita berasa diri kita selalu tidak layak untuk melakukan sesuatu dan seringkali juga kita sering berasa kita adalah orang paling layak untuk melakukan sesuatu kerana kita punya bakat dan kita mempunyai rekod yang paling baik. Berhati-hatilah supaya kita tidak menjadi seperti iblis yang mahu meninggikan dirinya sendiri.

Manusia selalu melihat apa yang di hadapan mata tetapi Tuhan melihat hati. BAHKAN SAMUEL YANG MERUPAKAN HAMBA TUHAN YANG DIHORMATI DI ISRAEL JUGA DITEGUR OLEH TUHAN TENTANG HAL INI!... SAMUEL ADALAH HAMBA TUHAN YANG DIPILIH SEJAK LAHIR DAN BUKAN ORANG YANG BIASA-BIASA. JIKA SAMUEL YANG MERUPAKAN SEORANG YANG HIDUPNYA SANGAT BERKENAN DI MATA TUHAN JUGA MELAKUKAN KESILAPAN INI APATAH LAGI KITA?

1 samuel 16:6-7; ketika mereka masuk dan Samuel melihat Eliab, lalu pikirnya: “sungguh di hadapan TUhan sekarang berdiri yang diurapi-Nya.”

Tetapi berfirmanlah Tuhan kepada Samuel:

“ janganlah pandang parasnya atau perawakannya yang tinggi, sebab Aku telah menolaknya. BUKAN YANG DILIHAT MANUSIA YANG DILIHAT ALLAH; MANUSIA MELIHAT APA YANG DI DEPAN MATA, TETAPI TUHAN MELIHAT HATI.”

Apa yang dilihat manusia?? PARAS DAN PERAWAKAN...

Manusia juga sering melihat sejarah hidup seseorang. Namun jika dilihat rasul Paulus yang suatu ketika dahulu adalah pemburu kepada pengikut-pengikut Tuhan Yesus sudah menjadi bukti bahawa Tuhan TIDAK MELIHAT MASA LALU UNTUK MEMILIH SIAPAPUN MELAKUKAN PEKERJAAN-NYA.

Demikian juga halnya dengan Rut.
Dia adalah orang Moab dan bukan yahudi. Bahkan dia bukan orang Israel TETAPI MENGAPA DIA MENJADI NENEK MOYANG KEPADA RAJA DAUD YANG MEMPUNYAI HUBUNGAN SANGAT INTIM DENGAN TUHAN DAN MENJADI RAJA ISRAEL SERTA MENJADI NENEK MOYANG KEPADA YUSUF YANG MELAHIRKAN YESUS?...

DIA DIPILIH UNTUK MENJADIKAN SUATU KETURUNAN SEHINGGA PADA KELAHIRAN RAJA DAUD YANG MENJADI RAJA ISRAEL DAN MELALUI KETURUNANNYA JUGA TUHAN MEMBERI KASIH KARUNIA KEPADA MARIA UNTUK MELAHIRKAN YESUS IAITU JURUSELAMAT DUNIA.

Jika kita melihat latar belakang Rut. Dia adalah dari bangsa Moab daripada keturunan Lot saudara Abraham.

Kejadian 19:30-38: pergilah Lot dari zoar dan ia menetap bersama-sama dengan kedua anaknya perempuan di pergunungan, sebab ia tidak berani tinggal di Zoar, maka diamlah dia dalam suatu gua beserta kedua anaknya.

Kata kakaknya kepada adiknya: “ ayah kita telah tua dan tidak ada laki-laki di negeri ini yang dapat menghampiri kita seperti kebiasaan seluruh bumi.
Marilah kita beri ayah minum anggur, lalu kita tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita.”

Pada malam itu, mereka member ayah mereka minum anggur, lalu masuklah anaknya yang lebih tua untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun.

Keesokan harinya berkatalah kakaknya kepada adiknya: “ tadi malam aku telah tidur dengan ayah; baiklah mala mini juga kita beri dia minum anggur, masuklah engkau untuk tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita.”

Demikianlah juga pada malam itu mereka member ayah mereka minum anggur, lalu bangunlah yang lebih muda untuk tidur dengna ayahnya; ayahnya itu tidak mengetahui ketiak anaknya itu tidur dan ketika ia bangun.

Lalu mengandunglah kedua anak Lot itu dari ayah mereka.

Yang lebih tua melahirkan seorang anak laki-laki dan menamainya Moab; dialah bapa orang Moab sekarang.

Yang lebih mudapun melahirkan seorang anak laki-laki dan menamainya Ben-Ami; dialah bapa bani amon yang sekarang.

Sejarah Rut adalah sangat hina kerana keturunan mereka adalah hubungan antara bapa dan anaknya sendiri.

Namun kerana TUHAN MELIHAT HATI RUT MAKA SEMUA ITU TIDAK DIPANDANG OLEH TUHAN.

Rut seorang yang setia kepada ibu mertuanya.
Rut 1:16-17; tetapi kata Rut:
janganlah desak aku meninggalkan engkau dan pulang dengan tidak mengikuti engkau;
sebab ke mana engkau pergi, ke situ jugalah aku pergi, dan di mana engkau bermalam, di situ jugalah aku bermalam: bangsamulah bangsaku dan Allahmulah Allahku; di mana engkau mati, akupun mati di sana, dan di sanalah aku dikuburkan. Beginilah kiranya Tuhan menghukum aku, bahkan lebih lagi daripada itu, jikalau sesuatu apapun memisahkan aku dari engkau, selain daripada maut!

Rut telah belajar sesuatu tentang Tuhan ketika menjadi menantu Naomi dan dia tetap mahu bersama Naomi. Ketika diberi pilihan oleh Naomi untuk balik ke pangkuan keluarganya dia memilih jalan yang betul iaitu mengikut Naomi kerana : bangsamulah bangsaku dan Allahmulah Allahku!

Ketika sampai di Betlehem, Betlehem adalah tempat Yesus dilahirkan, Naomi merungut tetapi Rut tidak. Tuhan melihat Rut yang tidak bersungut-sungut seperti yang dilakukan orang Israel ketika di padang gurun selama 40 tahun. Ramai orang sekarang yang selalu merungut-rungut kerana tidak sedar akan berkat yang diberikan pada mereka setiap hari.

Rut seorang yang bekerja keras seperti yang dilakukannya ketika pergi mencari makanan untuk dia dan Naomi. Rut 2:2; biarkanlah aku pergi ke ladang memungut bulir-bulir jelai di belakang orang yang murah hati kepadaku.”

Ayat 7: tadi ia berkata: izinkanlah aku memungut dan mengumpulkan jelai dari antara berkas-berkas jelai ini di belakang penyabit-penyabit. Begitulah ia datang dan terus sibuk dari pagi sampai sekarang dan seketikapun ia tidak berhenti.

Rut seorang yang rendah hati dan dia juga tidak mengejar lelaki seperti yang dilakukan oleh ramai perempuan sekarang. Tuhan memperhatikan karakter Rut dan ciri-cirinya adalah perempuan yang dipilih menjadi nenek moyang raja Daud. Dia tidak kisah bersuamikan seorang yang agak tua seperti Boas. Bahkan Naomi-lah yang menyuruh dia untuk meminta Boas menebus mereka bukan keinginannya.

Rut seorang yang rendah hati, penuh dengan iman dan bekerja keras dan menjaga ibu mertuanya dengan baik. Dia adalah perempuan yang dipilih...

No comments:

Post a Comment